Suunnitelma valmistunut: 2022
Kohde: Lossien ja lauttojen varasatama – lastaussilta (kalturi) ja kiinnityselementti (tihtaali)
Tilaajan toiveet & suunnittelu: Tilaajan toiveena oli losseille varasatama esimerkiksi varsinaisen lossisataman huoltotöiden ajaksi. Satamaan saapuvat lossit voivat olla eri kokoluokkaa ja kiinnittäytyminen tulee onnistua losseilla vaijerilla ja lautoilla ilman.
Suunnittelussa otettiin huomioon matalan ja korkean vedenpinnan äärimmäiset vaikutukset turvalliseen kiinnittymiseen. Samoin aluksen törmäykseen kiinnittäytymisen yhteydessä kiinnitettiin erityistä huomiota joustavilla törmäysrakenteilla
Satamalaituri suunniteltiin 76 tonnin painoiselle ajoneuvoliikenteelle ja henkilöliikenteelle. Kokonaisuuden rakennepainoksi suunniteltiin alle 250 tonnia.
Olosuhteet: Laituri sijaitsee laivaväylän varrella, joten jatkuvan aallokon vaikutus on myös huomioitu suunnittelussa.
Turvallisuus: Ajorampissa verkkomainen metallipinta, joka estää liukkautta ja päästää lumen ja jään läpi. Sataman yhteydessä on kovissa tuuliolosuhteissa alusturvallisuutta lisäävä kelluva tihtaali, johon voi tarvittaessa myös kiinnittyä.
Ekologisuus: Suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota aluksen energiatehokkaaseen kiinnittymiseen laituriin. Se ei vaadi erityistä voimankäyttöä, riippumatta aluksen korkeudesta. Rakennusmateriaalina on käytetty vain betonia ja kuumasinkittyjä terästä, minkä ansiosta satama on erittäin pitkäikäinen.
Suunnitelmaan sisältyi lisäksi muun muassa:
- sähköpisteet
- valaistus.