Suunnitelma valmistunut: 2022

Kohde: L-mallinen, seitsemästä 20 m x 4 m raskasbetoniponttonista muodostuva satama

Tilaajan toiveet & suunnittelu: Tilaajan toiveena oli erityisesti yhteysalusten käyttöön soveltuva satama. Satamalaituri suunniteltiin 27 tonnin painoiselle ajoneuvoliikenteelle ja henkilöliikenteelle. Satamalaituriin pystyy kiinnittymään 40–50 metriä pitkät keulasta purkava alus ja vaikka samanaikaisesti kyljestä pystyy kiinnittymään 60–70 metriä pitkä laiva. Yhteysaluksen korkeus huomioitiin lisäämällä laiturin päähän korokeramppi.

Suunnittelussa huomioitiin esimerkiksi törmäyselementeillä satamaan saapuvien alusten törmäysvoimia. Lisäksi otettiin huomioon kaakosta puhaltavat kovat tuulet, jotta alukset voisivat vaikeissakin sääolosuhteissa nojautumaan ja kiinnittäytymään turvallisesti satamalaituriin. Ankkurointisuunnittelussa hyödynnettiin merenpohjasta saatua monikeilauskuvaa.

Olosuhteet: Kohde on suhteellisen suojaisa, mutta kovan tuulen ja aallokon mahdollisuus on erityisesti idän-kaakon suunnalta.

Turvallisuus: Ajorampissa verkkomainen metallipinta, joka estää liukkautta ja päästää lumen ja jään läpi.  Ajoramppi varustettu kettinkipuomilla. Satamassa on kiinteät pelastustikkaat ja pelastusvälineistö. Turvallista liikennettä ohjeistaa liikennemerkit ja kyltit.

Ekologisuus: Suunnittelussa on painotettu kohteen kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä komponenteissa ja materiaaleissa. Näin tarkastus- huoltovälejä on saatu pidennettyä.

Suunnitelmaan sisältyi lisäksi muun muassa:

  • sähköpisteet
  • valaistus.