Suunnitelma valmistunut: 2024

Kohde: n. 60 metriä pitkä, 7 raskasbetoniponttonista muodostuva satama

Tilaajan toiveet & suunnittelu: Tilaajan toiveena oli kiinteän sataman sijaan kelluva yhteysalussatama, joka on suunniteltu henkilö-, ajoneuvo- ja materiaalikuljetuksia keulasta purkaville aluksille. Norrbyn satama suunniteltiin maksimissaan 50 metrin aluksille, joiden painoluokka voi olla satoja tonneja. Samanaikaisesti laituriin pystyy kiinnittäytymään kaksi alusta.

Satamalaiturin rakenteellinen painoluokka on 350–400 tonnia. Kelluvan ominaisuuden ansiosta sen kautta voidaan kuljettaa raskaampia kuormia kuin kiinteillä laitureilla. Sataman kautta voi siirtyä maihin tai aluksiin jopa yli 20 tonnin painoisia ajoneuvoja. Alukset kiinnittäytyvät laituriin kyljestä. Aluksille varattu erityisen vahvat kiinnityspollarit. Kohde toimii samalla myös pelastuslaitoksen aluksen kotisatamana.

Olosuhteet: Merenpohjan olosuhteet tutkittiin ja mitattiin monikeilauksella. Se osoitti edellisen sataman jäljiltä veden alaisia eroosiovaurioita ja maapenkkoja ja -valleja, mitkä piti huomioida suunnittelussa. Samoin rannan puolen matalat vedet huomioitiin ankkurointisuunnitelman yhteydessä.

Turvallisuus: Laituri on varustettu aluksen törmäyssuojalla. Kohde on varusteltu pelastusvälinesarjoilla.

Ekologisuus:

Suunnittelussa on painotettu kohteen kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä. Kelluva alapuolelta avoin laiturirakenne antaa vesien virrata vapaammin kuin kiinteät rakenteet. Suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota myös jäiden liikkeeseen satama-alueella.

Suunnitelmaan sisältyi lisäksi muun muassa:

  • sähköpisteet
  • valaistus.